Netwerken: do's en dont's

Netwerken... een heel belangrijk gegeven. Steeds meer recruteerders gaan iemands naam Googelen alvorens ze een bepaalde persoon uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Ze kijken ondermeer naar volgende zaken

- Aanwezig op social media: LinkedIn (professioneel), Facebook, Twitter?
- Het aantal connecties de sollicitant heeft op die netwerksites
Een sollicitant met 5 LinkedIn connecties is niet goed bezig. Iemand met 35 Facebook vrienden zal ook niet bepaald de meest populaire van de klas zijn. Een sollicitant met Twitter account is wellicht een digital native met een eigen mening
- In welke mate schermt de sollicitant zijn privéleven af van de buitenwereld? Heeft hij een openbaar Facebook profiel en kan je al zijn partyfoto's bekijken? Of heeft hij ervoor gezorgd dat zijn profiel enkel toegankelijk is voor vrienden en het bovendien niet terug te vinden is via Google?
- Is de sollicitant een blogger?
Dit vind ik wel vrij belangrijk. Indien de sollicitant een blog heeft, dient men hem bij recrutering zeker te wijzen op het feit dat bedrijfsgerelateerde zaken niet thuishoren op een blog

Verder lijkt het me noodzakelijk dat alle hoofden in dezelfde richting staan binnen het bedrijf. Als je voor een merk werkt, is het belangrijk dat je je als personeel kan identificeren in de waarden en normen van het bedrijf. Het lijkt me daarom opportuun om na te gaan of toekomstig personeel al enige voeling heeft met de waarden en normen van het bedrijf bij wie hij gaat solliciteren.

Ook belangrijk is het opstellen van een social media policy: een document waarin afspraken worden gemaakt betreffende het social media gebruik binnen het bedrijf. Dit betekent niet enkel "mag ik tijdens de werkuren op Facebook zitten", maar ook zaken zoals "een misnoegde klant vertelde iets negatiefs over ons op Twitter, mag ik daar op reageren of is iemand anders binnen het bedrijf daar verantwoordelijk voor?

0 reacties: